Funzioni Esecutive ed Autismo: Quali Strumenti di Valutazione?

Cosa sono le funzioni esecutive? Quali interconnessioni con l’autismo? Come misurare questo aspetto così importante per la vita di una persona?

Le funzioni esecutive sono un complesso sistema di moduli funzionali della mente, che regolano i processi di pianificazione, controllo e coordinazione del sistema cognitivo, e che governano l’attivazione e la modulazione di schemi e processi cognitivi. Come valutare le funzioni esecutive nell’Autismo? Il nostro studio rivela come gli studi dedicati alla valutazione delle funzioni esecutive nell’autismo sono di bassa qualità. In particolare, nessuno tra gli studi presenti nella revisione ha raggiunto un livello sufficiente. Per cui si raccomanda uno sforzo internazionale per avere strumenti di valutazione affidabili.

Funzioni Esecutive Autism
Foto di Hatice EROL da Pixabay

Il nostro studio Evaluation instruments for executive functions in children and adolescents: a systematic review, pubblicato su Expert Review of Pharmacoeconomics & Outcomes Research prova a dare una risposta

Introduction

The present study aimed to perform a systematic review of instruments for evaluating the executive functions (EFs) in a pediatric population to assess their measurement properties, focusing on the professional who administers it.

Area covered

A systematic search of the literature was performed on Cinahl, PsycINFO, Scopus, Web of Science and Medline to identify studies in which an instrument for evaluating the EFs was described. Included only were the papers reporting the evaluation of EFs, with any instrument, on a population aged 0 to 18 consisting of healthy individuals or people with neurodevelopmental disorder. The evaluation of the Risk of Bias has been carried out with the administration of a part of the COnsensus-based Standards for the selection of health Measurement INstruments (COSMIN) Checklist.

Expert opinion

The search ended on the 2nd of August. Only 19 articles met the inclusion criteria and were included in the study; the papers refer to 16 different evaluation tools of the EF. Analysis of the methodological quality shows that most of the papers assessed received an ‘inadequate’ or ‘insufficient’ score. Indeed, only two articles received six or five ‘sufficient’ out of 8 items; instead, ten papers received one or zero ‘sufficient.’

Berardi, A., Panuccio, F., Pilli, L., Tofani, M., Valente, D., & Galeoto, G. (2021). Evaluation instruments for executive functions in children and adolescents: a systematic review. Expert Review of Pharmacoeconomics & Outcomes Research.

L’articolo è disponibile qui